Przed publicznością wciąż kilka tytułów z Konkursu Filmów Pełnometrażowych:  przepełnione muzyką i relacją dwojga artystów „Serce miłości” Łukasz Rondudy, „Dzikie róże” w reżyserii Anny Jadowskiej, czyli przejmująca opowieść o skomplikowanych relacjach na linii mąż-żona, a także „Po tamtej stronie” Akiego Kaurismaekiego, w którym widzimy krzyżujące się losy mieszkańca Helsinek i uchodźcy z Syrii.

Spektrum to również Konkurs Filmów Krótkich. W dwóch blokach zaplanowanych na sobotę znalazły się obrazy takie jak: „Nic nowego pod słońcem” Damiana Kocura, zwycięzcy Złotych Lwów podczas Festiwalu Filmowego w Gdyni; „Heimat” Emi Buchwald nagradzany przykładowo na Festiwalu Łodzią po Wiśle czy prezentowane w Cannes „Koniec widzenia” Grzegorza Mołdy i „Najpiękniejsze fajerwerki ever” Aleksandry Terpińskiej. Drugi blok to trzy filmy, których tytuły wielokrotnie były już wspominane w mediach. Mowa o debiucie reżyserskim Macieja Stuhra, „Milczeniu polskich owiec”; rozgrywająca się na pograniczu baśni i horroru opowieść „Deer Boy” Katarzyny Gondek oraz pokazywanego w Gdyni „60 kilo niczego” w reżyserii Piotra Domalewskiego.

Podczas Festiwalu proponujemy również dwie okazje do dyskusji, obie w świdnickiej Galerii Fotografii. Pierwsza z nich będzie mieć miejsce w sobotę, od godziny 11:00​. Panel zatytułowany „Długie życie krótkiego metrażu” pozwoli zgromadzonym rozmówcom oraz widzom zastanowić się nad kondycją polskich krótkometrażowych produkcji, których powstaje coraz więcej. O tym, jak sprawić, by rozpowszechnić je bardziej; jak je promować i dystrybuować porozmawiają Paweł Kosuń (Centrala Film, Świdnicki Festiwal Filmowy SPEKTRUM), Marta Sikorska ​z Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Maciej Rant z Międzynarodowego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych ŻUBROFFKA. Panel poprowadzi Anna ​​Bielak​, konsultantka scenariuszowa i dziennikarka.

Na „Dźwięki i muzykę w filmie” zapraszamy w niedzielę​, od 11:00​. Paneliści pod wodzą Macieja Przestalskiego ​(Radio RAM, Radio Wrocław Kultura) w składzie: Marcin Lenarczyk​, inżynier dźwięku odpowiedzialny za dźwięk i sound design m. in. do „Córek dancingu” czy „Deer Boya”, Michał Szablowski​, kompozytor muzyki filmowej, m. in. do „Kolekcji sukienek” i „Za niebieskimi drzwiami” oraz Jan Topolski z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego czy Glissando. Męska reprezentacja gości dyskusji spróbuje znaleźć odpowiedź na pytanie, na ile stereotyp niskiej jakości dźwięku w polskim kinie jest krzywdzący oraz jak sprawić, żeby film i muzyka stanowiły doskonale uzupełniającą się kompozycję. Dowiemy się również, na czym polega rola kompozytora muzyki filmowej.

Podsumowaniem długiego festiwalowego weekendu będzie koncert wieńczący Spektrum w wykonaniu EABS​. Od debiutanckiego albumu „Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda)” zespół jest wciąż wspominany przez polskie i zagraniczne media muzyczne i lifestyle’owe. EABS gwarantują nam wyselekcjonowaną dawkę utworów zaaranżowanych przez Krzysztofa Komedę do etiud baletowych, filmów fabularnych, krótkich metraży, dokumentów i animacji. Muzyczne doświadczenie będzie na Spektrum wyjątkowe także z innego powodu - to jedyny koncert w Polsce, podczas którego artyści pojawią się na scenie z brytyjskim flecistą i saksofonistą Tenderlonious​’em.